Volkswagen is bezig met het ontwikkelen van een auto op waterstof. Deze waterstof auto kan 2.000 kilometer rijden op een volle tank. Dit werd bekend door een patent die Volkswagen samen met het Duitse Kraftwerk Tubes heeft. Veel autofabrikanten zetten zich vol in voor elektrische auto’s, toch willen ze de waterstof-technologie niet uitsluiten.
Volkswagen committeerde zich steeds openlijk aan de elektrische auto’s, maar het lijkt er nu op dat ze de waterstof-technologie niet helemaal uitsluiten. Dit jaar diende de fabrikant samen met het Duitse Kraftwerk Tubes een patent in voor de brandstofcel voor waterstof. Zelf heeft Volkswagen nog niks hierover gezegd.
2.000 kilometer op een volle waterstoftank
De auto kan met een volle tank 2.000 kilometer afleggen doordat de cel waterstof omzet in energie voor de elektromotor. De actieradius van een auto op waterstof is drie keer zoveel als die van een elektrische auto.
De techniek is volgens het Duitse Business Insider goedkoper dan die van de concurrenten, dit doordat er geen schaarse metalen nodig zijn voor deze techniek. “Het belangrijkste verschil met de brandstofcellen van Hyundai en Toyota is dat we een keramisch membraan gebruiken in plaats van het gebruikelijke plastic membraan”, zegt Sascha Kühn, CEO van Kraftwerk Tubes tegen Business Insider.
Hierdoor wordt de brandstofcel sneller gestart. “Dat is een enorm verschil”, zegt Kühn. Een keramisch membraan hoeft niet nat gemaakt te worden, waardoor het niet uitdroogt in de zomer, bevriest in de winter en geen schimmelen op kunnen groeien.
Waterstof VS elektrisch rijden
Heel veel automerken zetten zich in voor elektrische auto’s maar sommige houden zich nog vast aan de waterstof-technologie. BMW en Toyota sluiten die techniek niet uit en zijn bezig samen een waterstof SUV de bouwen, die vanaf 2025 te koop zal zijn.
Niet alleen de bovenstaande automerken zetten zich in voor de elektrische auto’s, ook Volkswagen zet zich hiervoor in. Herbert Diess ontkrachtte op Twitter de toekomst van waterstofauto’s: “De waterstofauto is bewezen niet de klimaatoplossing. Elektrificatie heeft de overhand in het vervoer. Valse discussies zijn tijdverspilling. Luister alsjeblieft naar de wetenschap!”, twitterde hij vorig jaar.
Het lijkt erop dat de meningen van de autofabrikanten toch bijgedraaid zijn. De denkwijze van waterstof-technologie veranderd voortdurend. Volkswagen wil niet achterblijven, mocht de wereld besluiten dat waterstof de toekomst blijkt te zijn.
Technologie niet alleen voor Volkswagen
Ondanks dat Volkswagen het patent heeft ingediend geeft de Kraftwerk Tubes aan dat ze zich niet aan uitsluitend aan 1 merk willen binden. “Ongeacht de fabrikant is ons doel dat de technologie in 2026 in een serie voertuigen gelanceerd moet worden. We hebben het dan over series van zo’n 10.000 voertuigen, verdeeld over meerdere fabrikanten”, zegt Kühn.
Europees akkoord over uitstootvrije auto’s
Het Europese Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten bereikten vorige week een akkoord over de toekomst van wegverkeer: vanaf 2035 moeten nieuwe verkochte auto’s in de Europose Unie uitstootvrij zij. Dit houdt in de praktijk in dat er alleen maar elektrische of waterstof aangedreven nieuwe auto’s de weg op komen.