Zonder gouden koets, met een demissionair kabinet en vastgelopen formatie is het een Prinsjesdag ‘light’ geworden. Duidelijke keuzes zijn gemaakt in de begroting; 7 miljard extra naar het verminderen van CO2 uitstoot en 1 miljard voor woningen. Er is 300 miljoen gereserveerd voor digitalisering en in totaal gaat er 860 miljoen naar de aanpak van criminaliteit, verbetering van de sociale advocatuur, defensie en verbetering van de koopkracht voor alleenwonenden. Op de arbeidsmarkt is hervorming gewenst. Maar dat wordt wel doorgeschoven naar het nieuw te vormen kabinet. De gevolgen voor de automotive branche hebben we voor u op een rijtje gezet.
Bijtelling
De bijtelling voor 2022 blijft ongewijzigd. Dit houdt in dat voor alle auto’s een bijtelling geldt van 22% over de cataloguswaarde. Op deze bijtelling krijgen elektrische auto’s een korting. Dat kortingspercentage is voor 2022 6%, waardoor de bijtelling voor volledig elektrische auto’s 16% wordt. Nieuw is dat deze korting geldig is voor € 35.000,- van de catalogusprijs, voorheen was dat € 40.000,-. Als uw auto duurder is dan € 35.000,- dan betaalt u over het restant de normale 22% bijtelling. Vanaf 2023 wordt dat € 30.000,-.
Door deze maatregelen stimuleert het kabinet elektrisch rijden. De regeling stimuleert vooral kleinere en of goedkopere EV’s in de zakelijke markt, zodat er in de toekomst ook voldoende EV’s beschikbaar zijn op de tweedehandsmarkt voor de particulieren. Bovendien is er 600 miljoen extra subsidie uitgetrokken voor elektrische auto’s. De budgetten voor SEPP, particulieren die een elektrische auto kopen, de SEBA en bedrijven die een elektrische bestelauto kopen, gaan omhoog.
De kortingspercentages op de bijtelling worden de komende jaren stap voor stap naar het niveau van 22% gebracht. Vanaf 2026 is de bijtelling voor elektrische auto’s, hybrides en conventionele verbrandingsmotoren gelijk met 22%.
Stimulering per instrument 2021-2030 | |||||
Beleid stimulering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
BPM vaste voet elektrisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 360 |
MRB (FC) EV | 0% | 0% | 0% | 0% | 25% |
Bijtelling percentage | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% |
Bijtelling cap | € 40.000 | € 35.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 |
BPM & CO2
BPM & CO2
Emissievrije auto’s blijven tot en met 2024 vrijgesteld van BPM. Voor de andere auto’s gaat de BPM de komende jaren gemiddeld met 2,3% omhoog. Voor de auto’s die geen BPM verschuldigd zijn dient deze verhoging als compensatie. De BPM van de auto’s worden bepaalt aan de had van de CO2 grenzen die worden verlaagd.
Ontwikkeling CO2-grenzen en de tarieven per schijf | |||
0 gram/km | 84 | € 376 | € 1 |
84 gram/km | 109 | € 460 | € 62 |
109 gram/km | 152 | € 2.010 | € 137 |
152 gram/km | 168 | € 7.901 | € 224 |
168 gram/km | - | € 11.485 | € 448 |
De berekening van de belasting is dan als volgt:
- Trek van de CO2‑uitstoot van de auto de waarde uit kolom 1 af.
- Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom 4.
- Tel hier het bedrag uit kolom 3 bij op.
Kom in contact
Benieuwd naar wat Moblitics voor u kunt betekenen?