Uit onderzoek van het Europese verbond van autofabrikant Acea is gebleken dat er een groot verschil is tussen de landen met de meeste oplaadpunten per 100 km weg en die met de minste. Polen – acht keer groter als Nederland- heeft slechts één lader per 150 km.
Een ander feit is dat zes andere EU-landen helemaal niet beschikken over een oplaadpunt per 100 km weg. Daarnaast hebben 17 landen minder dan vijf oplaadpunten. Slechts vijf landen hebben meer dan tien oplaadpunten per 100 km weg.
Voor de stemming van het Europees Parlement heeft ACEA de beleidsmakers op de hoogte gebracht van dit probleem, dat de marktintroductie van elektrische voertuigen op deze manier vertraging oplopen.
Laadsnelheid te traag
De laadsnelheid is het volgende probleem waar het gehele continent tegenaan loopt. Dit komt doordat snelle laders slechts een fractie van het totaal aantal laders betreft. Eén op de zeven laadpunten in de EU is een snellaadpunt. "Als we burgers in heel Europa willen overtuigen om in het komende decennium over te stappen op e-mobiliteit, moet het opladen van deze auto's net zo eenvoudig zijn als tanken vandaag de dag is", aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea. "Mensen zouden niet kilometers hoeven te reizen om een oplader te vinden, noch zouden ze lang moeten wachten om hun voertuig op te laden."
Kom in contact
Zou u een eigen laadpaal aan huis willen? En bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Stel gemakkelijk een laadpaal samen via onze configurator.