Benzine is nog nooit zo duur geweest. Elektrische rijders hebben hier geen zorgen om. Lees hier meer over de kosten van laden voor een elektrische rijder.
Veel mensen willen graag elektrisch rijden maar worden tegengehouden door de prijskaart van een elektrische auto. De aanschafkosten van een elektrische auto liggen namelijk een stuk hoger dan een benzine- of dieselauto. Maar deze extra kosten worden gemakkelijk terugverdiend. Zo zijn er minder onderhoudskosten, veel fiscale voordelen en de grootste kostenbesparende factor is de brandstof.
Bij een benzine auto ben je ongeveer 12 cent per kilometer kwijt, terwijl je bij een elektrische auto ongeveer tussen de 3 en 7 cent per kilometer kwijt bent. De laadkosten zijn afhankelijk van waar en hoe je laadt. Wanneer u thuis laadt, bent u het minste kwijt, ongeveer 22 cent per kWh. Bij een openbare laadpaal bent u net wat meer kwijt, tussen de 30 en 35 cent per kWh. Bij een snellader betaalt u ongeveer het dubbele.
Volgens Milieu Centraal berekeningen van de kosten voor 12.000 gereden kilometers met een middenklasse auto’s is het elektrisch rijden met alleen thuisladen het goedkoopst (440 euro). Vervolgens is het elektrisch rijden met een mix van thuis-, publiek en snelladen het goedkoopst (620 euro). Daarna komt het elektrisch rijden met alleen publiek laden (800 euro) en diesel rijden (930 euro). En benzine rijden is overduidelijk het duurst (1425 euro).
Ook zal er volgens mobiliteitsconsulant Hans Groenhuijsen snel verandering komen in de hoge prijs van een elektrische auto. De aanschafprijs zal namelijk in 2023 dalen. Dit komt door de prijsdaling van de accu. Dit is het duurste onderdeel van een elektrische auto.
Kortom, het elektrisch rijden wordt financieel steeds aantrekkelijker door de beperkte extra kosten die hieraan vastzitten. De hoge aanschafprijs zal gemakkelijk en snel teruggewonnen worden.
Kom in contact
Heeft u interesse in een laadstation in uw wagenpark?