Het is officieel: vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s in de Europese Unie geen CO2 meer uitstoten. Niet alleen het Europees Parlement maar ook de Europese raad is akkoord gegaan met de autoplannen van de EU tot 2035.
Destijds leek het 2035-plan al definitief, alleen toen ging het nog om de goedkeuring van het Europees Parlement. Doordat de Raad ook heeft ingestemd, lijkt het erom dat niets het plan voor 2035 meer in de weg te staan. Om naar dit moment te toe te werken, moet de EU-lidstaten met plannen komen. CO2-vrij houdt bij de meeste gevallen batterij-elektrisch in, maar een beter alternatief blijft waterstof.
Het 100% CO2-reductiedoel geldt niet alleen voor personenauto’s maar ook voor bedrijfswagens. ‘De automarkt is daar als geen andere branche klaar voor”, zegt Europarlementariër Jan Huitema (VVD). Volgens Huitema schept het doel voor 2035 een duidelijkheid voor autofabrieken, die nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn. Eerder was de auto-industrie niet bepaald enthousiast over de nu blijvende regel. De hoeveelheid verkochte auto’s door de prijs verhoging flink zal terugvallen, met fabriekssluitingen en alle economische gevolgen erbij. BMW Oliver Zipse is dit met hem eens en vertelt dat het verplicht invoeren van de EV nieuwe auto’s voor de middenklasse onbereikbaar maakt.
Het 2035-plan wordt als een aanmerkelijk ‘wapen’ gezien in het fit-for-55-pakket. Dit is het nog grotere plan voor een totaal CO2-uitstoot van 55 procent. Daar komt bij dat de 27 procent van de Europese CO2-uistoot van de transport afkomstig is en 70 procent van de wegtransport. Als alle bedrijfswagens en auto’s eindelijk elektrisch zijn, worden schepen en vrachtwagens de volgende stap.
Jan Huitema heeft hier een andere mening over: "Deze deal is goed nieuws voor de automobilist. Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. En dat terwijl bijvoorbeeld elektrisch rijden in veel gevallen goedkoper is dan rijden op fossiele brandstoffen. Met deze deal worden nieuwe emissieloze auto’s goedkoper, en komt er sneller een tweedehandsmarkt, waardoor schoon rijden betaalbaarder en toegankelijker wordt voor iedereen."