Begin 2021 telde Nederland bijna 8,8 miljoen personenauto's, dat is ruim een procent meer dan een jaar eerder. Tegelijkertijd nam het aantal stekkerauto's met 38 procent toe. Hoewel de meeste stekkerauto's in zakelijk bezit zijn, neemt het aantal particulieren met een stekkerauto ook toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over het motorvoertuigenpark.
Op 1 januari 2021 waren er in totaal bijna 156 duizend (+1,3 procent) meer personenauto's geregistreerd in Nederland dan een jaar eerder. Hiervan rijden er 8 op de 10 personenauto's op benzine. met 1,5 procent nam het aantal benzineauto's toe vergeleken met een jaar eerder, tweelijk het aantal diesels af nam met 9,1 procent.
76 duizend stekkerauto’s erbij in 2020
In een jaar tijd steeg het aantal stekkerauto's met 38 procent (76 duizend) tot ruim 273 duizend begin 2021. Het laatste jaar steeg vooral het aantal volledig elektrische personenauto's sterk namelijk met 63 procent. Stekkerauto's zijn personenauto's met een elektromotor waarvan de accu wordt opgeladen met een stekker. Zowel volledig elektrische personenauto's (FEV), die enkele een elektromotor hebben en emissieprijs zijn, als plug-inhybrides (PHEV) vallen hieronder. Een plug-inhybride heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. 3,1 procent van alle personenauto's in Nederland was een stekkerauto begin 2021.
Steeds meer particulieren hebben een stekkerauto
Het afgelopen jaar zijn het de stekkerauto's populairder geworden bij particulieren. In particulier bezit is het aandeel stekkerauto's toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021. Echter zijn de meeste stekkerauto's nog altijd in zakelijk bezit (64 procent). Van de volledig elektrische auto's was 78 procent een zakelijke eigenaar in begin 2021. Het aantal particuliere eigenaren verdubbelde en met 55 procent groeide het aantal zakelijke eigenaren.
Bij de plug-inhybrides waren er voor het eerst meer particuliere dan zakelijke bezitters in begin 2021. Het aantal plug-inhybrides met een particuliere eigenaar steeg met 78 procent in een jaar tijd, terwijl er een afname van 32 procent te zien is bij het aantal zakelijke bezitters.
Via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kunnen particulieren subsidie krijgen bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Voor de zakelijke rijders zijn er ook regelingen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. Met een volledig elektrische auto betalen zakelijke rijders 8 procent bijtelling, tegenover 22 procent bij een benzine of dieselauto, daarnaast zijn ze vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting
Toename aandeel stekkerauto’s bij verkoop nieuwe auto’s
Bijna 90 duizend nieuwe stekkerauto's werden verkocht in 2020, dat is 32 procent meer dan een jaar eerder. De meeste, ruim 73 duizend, waren volledig elektrisch. Vergeleken met een jaar eerder was dit een groei van 17 procent. In totaal werden in 2020 minder nieuwe auto's (alle brandstofsoorten) verkocht dan een jaar eerder. Binnen de nieuwverkopen nam het aandeel stekkerauto's toe van 15 procent in 2019 naar 24 procent in 2020.
In december 2020 piekte de nieuwverkoop van volledig elektrische voertuigen aan zakelijke eigenaars. Per 1 januari 2021 is de bijtelling voor volledig elektrische auto's verhoogd van 8 procent naar 12 procent. Van de volledig elektrische auto's die werden verkocht aan particulieren, werd twee derde in de tweede helft van 2020 verkocht, na ingang van de subsidieregeling SEPP op de eerste van juli.
Naast de volledig elektrische auto’s werden er ruim 16 duizend plug-inhybrides verkocht, drie keer zoveel als een jaar ervoor. 43 procent van de verkochte plug-inhybrides werd aangeschaft door een particulier.
Kom in contact
Benieuwd naar wat Moblitics voor u kunt betekenen?