Elektrisch rijden in enorm populair geworden de afgelopen tijd. Dit niet alleen bij personenauto’s maar ook bij het vrachtverkeer. Helaas loopt de uitbouw van de laadinfrastuctuur met de publieke snellaadpalen en zwaardere leiding enorm achter.Er zijn meer elektrische trucks dan dat er publieke snellaadpalen. Ook het energienetwerk is niet berekend op meer en zwaarder gebruik. Als we dit niet snel veranderen dan slagen we er niet in op de ambities van emissieloos rijden waar te maken.
Groei laadinfrastructuur blijk hangen
"De snelheid van de auto-industrie, de capaciteit van het energienetwerk en de ambities van de overheid op het gebied van elektrificatie lopen steeds meer uit de pas", zegt RAI-voorzitter Frits van Bruggen. "De benodigde forse investeringen voor publieke snellaadpunten voor trucks zijn nog niet vrijgemaakt."
Bovendien, zegt Elisabeth Post van de ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), staan die niet altijd op efficiënte plekken. "En een laadpaal op privéterrein kost al snel zo'n 100.000 euro. Als je als ondernemer niet zeker weet of er wel genoeg netwerkcapaciteit is om je elektrische vrachtwagens op te laden, dan doe je ook niet snel zo'n grote investering. Het wordt zo een kip-eiverhaal."
Betrokken staatssecretaris Heijnen (CDA) wil tempo maken met de aanleg van laadpunten, voor vrachtwagens. "Daarom brengen we nu per bedrijventerrein in kaart wat de behoefte aan laadpalen is. Samen met de netbeheerders zijn we daarmee aan de slag, want een van de lastigste dingen om te regelen is de capaciteit van het stroomnet."
400.00 extra laadpalen nodig
Vanaf 2025 krijgen we emissievrije zones in steden, en kom je als dieselvoertuig de stad niet meer in. Dit betekend dat er snel een toename aan elektrische voertuigen zal zijn. Dut betekend dus meer elektrische bestelwagens, trucks en personen auto’s. De emissievrije zones zullen veel impact hebben op de elektrische markt.
Met bovenstaande in gedachten is de verwachting dat er in 2030 duizenden elektrische trucks rond zullen rijden, met een gezamenlijke stroomvraag gelijk aan die van 1 miljoen huishoudens. Het doel voor 2050 is dat Nederland geheel emissieloos is en dat houdt in dat het stroomgebruik van het hele elektrische wagenpark dat gelijk is aan dat van 4,5 miljoen huishoudens.
Momenteel zijn er 100.00 publieke laadpalen voor personenauto’s. Het is de bedoeling dat daar de komende jaren 400.000 laadpalen bijkomen. Om dit doel voor 2030 te halen zullen er 155 laadpalen per dag geplaatst moeten worden. Voor vrachtwagens liggen de vereisten voor laadpalen veel hoger. "De benodigde laadvermogens voor zware vrachtwagens zijn veel hoger dan voor personenauto's, vanwege de grotere accu's en de vaak beperkte tijd die er is om te laden", zegt Van Bruggen.
Heel veel werk
De elektrificatie van het wagenpark houdt dus in dat er heel veel werk is aan de laadinfrastructuur en het netwerk. Volgens het RAI moet er eigenlijk vandaag nog gestart worden met het verzwaren en slimmer inrichten van het energienetwerk. Hier tegenover staat wel dat er fors geld beschikbaar gesteld moet worden.
De ficus moet meer komen op duurzame technologieën, zoals waterstof en hernieuwbare brandstoffen en niet enkel op batterijen. Daarbuiten moet ook volgens de rijwiel- en auto-industrie ingezet worden op slimmer gebruik, zoals ’s nachts laden om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten.