Branchevereniging Acea, milieuorganisatie Transport & Environment en de Europese consumentenorganisatie BEUC hebben een brief geschreven aan de Europese Commissie. Hierin dringen zij aan dat de Europese Unie moet streven naar 1 miljoen openbare laadpunten in 2024.
In de brief wordt beschreven dat de EU rekening moeten houden met het aantal beschikbare privé laadpunten en met het aantal snelladers in de steden. Hier moeten per land doelen worden vastgesteld. Volgens de organisaties wordt zo het uiteindelijk doel behaald.
Verordening
De organisaties lijken het verstandig om een verordening op te stellen in plaats van de huidige richtlijnen. Alleen zo zal de doelstelling opvoeren. Ook geeft dit mogelijkheden voor de betalingsmethoden en tarieftransparantie.
Oliver Zipse, voorzitter van Acea, denkt dat de Europese autofabrikanten de sleutel zijn tot de overgang naar e-mobiliteit. “Maar het succes van deze inspanning wordt bedreigd door de vertraagde installatie van oplaadinfrastructuur in de EU. De Europese Commissie moet snel actie ondernemen en bindende doelstellingen vaststellen voor de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur in de lidstaten. Anders komen zelfs de huidige reductiedoelstellingen in de strijd tegen de klimaatverandering in het gedrang.”
Groei van het aantal elektrische auto’s
Uit onderzoek van Acea blijkt dat het aantal elektrische auto’s stijgt in de EU. Daarom zou er in 2029 3 miljoen openbare oplaadpunten moeten zijn in de EU volgens de organisaties. Bovendien is uit onderzoek van de ANWB Elektrisch Rijden Monitor uit 2020 gebleken dat 26 procent van de consumenten overweegt om een elektrische auto te kopen in de aankomende vijf jaar. In 2019 was dit nog 20 procent van de consumenten. Met het stijgen naar de vraag aan elektrische auto’s, stijgt ook de vraag naar oplaadpunten.
Interesse in een laadoplossing?
Kom in contact
Heeft u interesse in een laadstation in uw wagenpark?